Ενότητα
11η: Η αλληγορία του σπηλαίου : Οι δεσμώτες
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΒΟΗΘΗΜΑΤΟΣ
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
1. Με αφορμή την πλατωνική αλληγορία για τη σπηλιά σχολιάστε
τα ακόλουθα δυο ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη (Ποιήματα Α’, σελ. 105-6). (ερώτηση
από το σχολικό εγχειρίδιο στη σελίδα 116)
ΤΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ
ΤΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ
Σ’ αυτές τες σκοτεινές κάμαρες, που περνώ
μέρες βαρυές, επάνω κάτω τριγυρνώ
για νάβρω τα παράθυρα. – Όταν ανοίξει
ένα παράθυρο θάναι παρηγορία –
Μα τα παράθυρα δεν βρίσκονται, ή δεν μπορώ
να τάβρω. Και καλλίτερα ίσως να μην τα βρω.
Ίσως το φως θάναι μια νέα τυραννία.
Ποιος ξέρει τι καινούρια πράγματα θα δείξει.
ΤΕΙΧΗ
Χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ
μεγάλα κ’ υψηλά τριγύρω μου έκτισαν τείχη.
Και κάθομαι και απελπίζομαι τώρα εδώ.
Άλλο δεν σκέπτομαι: τον νουν μου τρώγει αυτή η τύχη˙
διότι πράγματα πολλά έξω να κάμω είχον.
Α όταν έκτιζαν τα τείχη πώς να μην προσέξω.
Αλλά δεν άκουσα ποτέ κρότον κτιστών ή ήχον.
Ανεπαισθήτως μ’ έκλεισαν από τον κόσμον έξω.
2. Ποια συνήθεια της
καθημερινής ζωής του σύγχρονου ανθρώπου προσομοιάζει με την κατάσταση των
πλατωνικών δεσμωτών; (ερώτηση από το σχολικό εγχειρίδιο στη σελίδα 117)
3. Τι ονομάζουμε αλληγορία
και ποια η λειτουργικότητά της;
4. Παρουσιάστε το περιεχόμενο
της αλληγορίας του σπηλαίου.
5. Τι γνωρίζετε για την
πλατωνική θεωρία των ιδεών;
6. Ποια είναι τα σύμβολα
που εμπεριέχονται στην αλληγορία του σπηλαίου και πώς ερμηνεύονται;
7. Ποιο το νόημα της
φράσης του Σωκράτη «ὁμοίους ἡμῖν»;
8. Με ποιους εκφραστικούς
τρόπους αισθητοποιείται η εικόνα του σπηλαίου και των δεσμωτών και ποιος είναι
ο λειτουργικός ρόλος του καθενός;
9. Να συγκρίνετε το ευαγγελικό «ἐγὼ εἰμὶ τὸ φῶς
τοῦ κόσμου˙ ὁ ἀκολουθῶν ἐμοὶ οὐ μὴ
περιπατήσῃ ἐν τῇ
σκοτίᾳ, ἀλλ’ ἕξει
τὸ φῶς τῆς
ζωῆς» με την εικόνα του αγαθού στην πλατωνική αλληγορία του
σπηλαίου.
Λεξιλογικές - σημασιολογικές ερωτήσεις
1. Να βρείτε στο κείμενο
λέξεις ετυμολογικά συγγενείς με τις παρακάτω: οικία, φορείο, παιδευτικός,
σχήμα, άξονας, εργάτης.
2. Να δώσετε δύο ομόρριζα
στα νέα ελληνικά για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: εἶπον,
πάθει, φῶς, πυρὸς,
ὁμοίους.
3. Να βρείτε αντώνυμα των παρακάτω λέξεων στα αρχαία
ελληνικά: παιδείας, καταγείῳ,
φῶς, ἀδυνάτους,
ἄνωθεν, ὄπισθεν.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΕ
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
1. Με βάση την εισαγωγή του βιβλίου σας, να συνδέσετε την
ενότητα με τα προηγούμενα και με το θέμα όλου του έργου.
2. Με ποια φράση δηλώνεται το θέμα της ενότητας και ποια
μέθοδο ακολουθεί ο Πλάτων στην ανάπτυξή του;
3. Να περιγράψετε με λίγα λόγια την εικόνα του σπηλαίου ή να
τη δώσετε με σχέδιο.
4. Τι νομίζετε ότι συμβολίζουν τα δεσμά και η υποχρεωτική
καθήλωση - ακινησία των ανθρώπων του σπηλαίου;
5. Ποιος είναι ο ρόλος
του τειχίου στη σκηνοθεσία
του Πλάτωνα; Γιατί δεν πρέπει
να φαίνονται οι άνθρωποι αλλά
τα αντικείμενα;
6. α) Να εντοπίσετε τα σημεία του κειμένου που μας επιτρέπουν
να θεω-ρήσουμε ότι η κοινωνία των δεσμωτών είναι η πολιτική κοινωνία και ότι ο
κόσμος του σπηλαίου είναι ο αισθητός κόσμος.
β) Ποια είναι η κατάσταση της πολιτικής κοινωνίας (την οποία
συμβολίζει η κοινωνία των δεσμωτών) και πώς περιγράφεται ο αισθητός κόσμος;
7. ὥσπερ τοῖς
θαυματοποιοῖς: Ο Αριστοτέλης (Περὶ
κόσμου 398b16) γράφει: οἱ νευροσπάσται μίαν
μήρινθον ἐπισπασάμενοι ποιοῦσι
καὶ αὐχένα κινεῖσθαι
καὶ χεῖρα ζῴου
καὶ ὦμον καὶ ὀφθαλμόν.
Να συσχετίσετε το χωρίο αυτό με την πλατωνική παρομοίωση1.
8. Να συγκρίνετε το ευαγγελικό ἐγὼ εἰμὶ τὸ φῶς
τοῦ κόσμου· ὁ ἀκολουθῶν ἐμοὶ οὐ μὴ
περιπατήσῃ ἐν τῇ
σκοτίᾳ, ἀλλ’ ἕξει
τὸ φῶς τῆς
ζωῆς (Κατὰ Ἰωάννην,
Η΄, 12- 13) με την εικόνα του ἀγαθοῦ
στην πλατωνική αλληγορία του σπηλαίου.
9. Με ποιους εκφραστικούς τρόπους αισθητοποιείται η εικόνα
του σπηλαίου και των δεσμωτών και ποιος είναι ο λειτουργικός ρόλος καθενός;
10. Να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα και το ύφος του Πλάτωνα στην
αλληγορία του σπηλαίου και να εξηγήσετε το χαρακτηρισμό σας.
11. «Ας υποθέσωμε ότι ένας ελύθηκε και αναγκάζεται (…) να
σηκώνη τα βλέμματά του προς τη διεύθυνση του φωτός και ότι κάνοντας όλα αυτά
αισθάνεται άλγος και δεν ημπορεί εξ αιτίας των μαρμαρυγών να βλέπη ξάστερα τα
αντικείμενα ώτινων έβλεπε τις σκιές (…) Και στην περίπτωση λοιπόν που θα τον
ανάγκαζε κανείς να αντικρύζη το ίδιο το φως, δεν θα αισθάνονταν άλγος στα μάτια
και γυρίζοντας τα μάτια του δεν θα εζητούσε να ξαναγυρίση φεύγοντας προς εκείνα
που ημπορεί να βλέπη η όρασή του και δεν θα τα εθεωρούσε τω όντι σαφέστερα από
εκείνα που του δείχνονται τώρα; (…) Και όταν έφτανε προς το φως (του ήλιου),
επειδή θα ήταν τα μάτια του πλημμυρισμένα από φεγγοβολή, δεν θα του ήταν
αδύνατο να βλέπη έστω και ένα από τα πράγματα, όσα χαρακτηρίζομε εμείς τώρα ως
αληθινά;» (Πολιτεία, 515c, 515e, 516a, μτφρ.
Κ. Γεωργούλης).
Αφού διαβάσετε το παράθεμα από
την Πολιτεία, να συγκρίνετε την κατάσταση των πρώην δεσμωτών (που
περιγράφει) με το ποίημα του Καβάφη «Τα παράθυρα».
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Φαίνεται ότι ο
Πλάτων είχε υπόψη του κάποια τέτοια θεάματα. Ο W. K. C. Guthrie (3) πιστεύει
ότι η Ελλάδα της εποχής του Πλάτωνα φαίνεται πως ήταν συνηθισμένη σε
παραστάσεις ανάλογες με του «Καραγκιόζη».
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Λεξιλογικές- Σημασιολογικές ασκήσεις
1. α) κατάγειος, β) θαυματοποιός: Να γράψετε
στη νέα ελληνική τέσσερα σύνθετα για καθεμία από τις λέξεις με το ίδιο δεύτερο
συνθετικό (-γειος, -ποιός) και να δώσετε τη
σημασία τους.
2. σπηλαιώδης:
α) η κατάληξη (επίθημα)
-ώδης δηλώνει: (1) αφθονία
(2) ταιριάζει, μοιάζει. Να σημειώσετε ανάλογα το (1) ή
το (2) δίπλα από κάθε
φράση.
• Αποτελούσαν πολύ θορυβώδη
παρέα.
• Λαβυρινθώδης
συλλογισμός, χρειάζεσαι
το μίτο της Αριάδνης για να τον καταλάβεις.
• Η συμπεριφορά
του ήταν μάλλον παιδαριώδης
• Έχει σαρκώδη
χείλη.
• Το πρόβλημα της ανεργίας
είναι ακανθώδες
για τις κυβερνήσεις.
β) Να γράψετε και εσείς ένα
επίθετο σε -ώδης για καθεμία
σημασία.
4. Να επιλέξεις τα αντώνυμα των λέξεων: ἄτοπον,
σιγῶ, πόρρω, φῶς,
κατάγειος.
αντώνυμα : ὁμιλῶ,
τοπικόν, λογικόν, σιωπῶ, άντίον, ἐγγύς,
βάθος, ὑπόγειος, σκότος, ἐπίγειος.
5. Να βρεις τις λέξεις του κειμένου που είναι ομόρριζες με
τις λέξεις : έμφυτος, προσγειωμένος, συγκατοίκηση, πτήση, σχήμα, αδέσμευτος,
ισοσκελές, διαμονή, εμπροσθοφυλακή, όψη, αγωγιάτης, παροδικός, δομή, έμφραγμα,
απόδειξη, προφητεία, οισοφάγος, έργατικός, φθογγόσημο, τοπικός, παρομοίωση
ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ 2008
Πλάτωνος Πολιτεία 514Α-515Α (ΕΝΟΤΗΤΑ 11)
Μετὰ ταῦτα
δή, εἶπον, ἀπείκασον τοιούτῳ
πάθει τὴν ἡμετέραν φύσιν παιδείας τε
πέρι καὶ ἀπαιδευσίας. Ἰδὲ γὰρ ἀνθρώπους
οἷον ἐν καταγείῳ οἰκήσει
σπηλαιώδει, ἀναπεπταμένην πρὸς
τὸ φῶς τὴν
εἴσοδον ἐχούσῃ
μακρὰν παρὰ πᾶν
τὸ σπήλαιον, ἐν ταύτῃ ἐκ
παίδων ὄντας ἐν δεσμοῖς
καὶ τὰ σκέλη καὶ
τοὺς αὐχένας, ὥστε
μένειν τε αὐτοὺς εἴς
τε τὸ πρόσθεν μόνον ὁρᾶν,
κύκλῳ δὲ τὰς
κεφαλὰς ὑπὸ
τοῦ δεσμοῦ ἀδυνάτους
περιάγειν, φῶς δὲ αὐτοῖς
πυρὸς ἄνωθεν καὶ
πόρρωθεν καόμενον ὄπισθεν αὐτῶν,
μεταξὺ δὲ τοῦ
πυρὸς καὶ τῶν
δεσμωτῶν ἐπάνω ὁδόν,
παρ’ ἣν ἰδὲ
τειχίον παρῳκοδομημένον, ὥσπερ τοῖς
θαυματοποιοῖς πρὸ τῶν ἀνθρώπων
πρόκειται τὰ παραφράγματα, ὑπὲρ ὧν
τὰ θαύματα δεικνύασιν.
Ὁρῶ, ἔφη.
Ὅρα τοίνυν παρὰ τοῦτο
τὸ τειχίον φέροντας ἀνθρώπους
σκεύη τε παντοδαπὰ ὑπερέχοντα
τοῦ τειχίου καὶ ἀνδριάντας
καὶ ἄλλα ζῷα
λίθινά τε καὶ ξύλινα καὶ παντοῖα
εἰργασμένα, οἷον εἰκὸς
τοὺς μὲν φθεγγομένους, τοὺς
δὲ σιγῶντας τῶν
παραφερόντων.
Ἄτοπον, ἔφη, λέγεις εἰκόνα
καὶ δεσμώτας ἀτόπους.
Ὁμοίους ἡμῖν,
ἦν δ’ ἐγώ.
Α. Από το κείμενο
που σας δίνεται να γράψετε στο τετράδιό
σας τη μετάφραση του αποσπάσματος: «Μετὰ
ταῦτα δὴ …
Ὁρῶ, ἔφη.»
Μονάδες
10
Β. Να απαντήσετε στα παρακάτω:
Β1. Να εντοπίσετε με αναφορές στο κείμενο
και να σχολιάσετε τα στοιχεία του σπηλαίου, τα οποία δηλώνουν τον εγκλεισμό των
δεσμωτών.
Μονάδες
15
Β2. θαυματοποιοῖς,
ἀνδριάντας, δεσμώτας ἀτόπους:
να σχολιάσετε το περιεχόμενο των παραπάνω όρων.
Μονάδες
15
Β3. Ποιος είναι ο τόπος, ποιο το θέμα του
διαλόγου «Πολιτεία ἢ περὶ
δικαίου» και ποια τα διαλεγόμενα πρόσωπα;
Μονάδες 10
Β4. Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις της
αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας, απλές ή σύνθετες, για καθεμιά από τις
παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ἀπείκασον, πάθει, ἐχούσῃ, ὁρᾶν,
φέροντας.
Μονάδες 10
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ 2012
Πλάτωνος Πολιτεία 514A–515Α (ENOTHTA 11)
Μετὰ ταῦτα
δή, εἶπον, ἀπείκασον τοιούτῳ
πάθει τὴν ἡμετέραν φύσιν παιδείας τε
πέρι καὶ ἀπαιδευσίας. Ἰδὲ γὰρ ἀνθρώπους
οἷον ἐν καταγείῳ οἰκήσει
σπηλαιώδει, ἀναπεπταμένην πρὸς
τὸ φῶς τὴν
εἴσοδον ἐχούσῃ
μακρὰν παρὰ πᾶν
τὸ σπήλαιον, ἐν ταύτῃ ἐκ
παίδων ὄντας ἐν δεσμοῖς
καὶ τὰ σκέλη καὶ
τοὺς αὐχένας, ὥστε
μένειν τε αὐτοὺς εἴς
τε τὸ πρόσθεν μόνον ὁρᾶν,
κύκλῳ δὲ τὰς
κεφαλὰς ὑπὸ
τοῦ δεσμοῦ ἀδυνάτους
περιάγειν, φῶς δὲ αὐτοῖς
πυρὸς ἄνωθεν καὶ
πόρρωθεν καόμενον ὄπισθεν αὐτῶν,
μεταξὺ δὲ τοῦ
πυρὸς καὶ τῶν
δεσμωτῶν ἐπάνω ὁδόν,
παρ’ ἣν ἰδὲ
τειχίον παρῳκοδομημένον, ὥσπερ τοῖς
θαυματοποιοῖς πρὸ τῶν ἀνθρώπων
πρόκειται τὰ παραφράγματα, ὑπὲρ ὧν
τὰ θαύματα δεικνύασιν.
Ὁρῶ, ἔφη.
Ὅρα τοίνυν παρὰ τοῦτο
τὸ τειχίον φέροντας ἀνθρώπους
σκεύη τε παντοδαπὰ ὑπερέχοντα
τοῦ τειχίου καὶ ἀνδριάντας
καὶ ἄλλα ζῷα
λίθινά τε καὶ ξύλινα καὶ παντοῖα
εἰργασμένα, οἷον εἰκὸς
τοὺς μὲν φθεγγομένους, τοὺς
δὲ σιγῶντας τῶν
παραφερόντων.
Ἄτοπον, ἔφη, λέγεις εἰκόνα
καὶ δεσμώτας ἀτόπους.
Ὁμοίους ἡμῖν,
ἦν δ’ ἐγώ.
Α1. Από
το παραπάνω κείμενο να γράψετε στο τετράδιό
σας τη μετάφραση του αποσπάσματος: «Μετὰ
ταῦτα δή... τὰ
θαύματα δεικνύασιν».
Μονάδες 10
Β1. Να ερμηνεύσετε, με βάση το κείμενο που
σας δίνεται, τους συμβολισμούς: πρὸς
τὸ φῶς, ἐν
δεσμοῖς, ἀνδριάντας.
Μονάδες 15
Β2. Με ποιους εκφραστικούς τρόπους
αισθητοποιείται η εικόνα του σπηλαίου και των δεσμωτών (μονάδες 8) και ποιος ο
ρόλος του καθενός; (μονάδες 7)
Μονάδες 15
Β3.Ποιες είναι, κατά τον Πλάτωνα, οι ενασχολήσεις των φυλάκων-αρχόντων
(βασιλέων) μετά την ολοκλήρωση της αγωγής τους και ποια τα χαρακτηριστικά
τους ως φιλοσόφων-βασιλέων;
Μονάδες 10
Β4. Να βρείτε στο διδαγμένο κείμενο μία
ετυμολογικά συγγενή λέξη, απλή ή σύνθετη, για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις
της νέας ελληνικής: γεωμετρία, σχήμα, ευφυής, υπόδημα, διένεξη, οπτασία,
άξονας, διεργασία, πυρετός, δίφθογγος.
Μονάδες 10
Ενότητα
12η: Η αλληγορία του σπηλαίου: Η απροθυμία των φιλοσόφων
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΒΟΗΘΗΜΑΤΟΣ
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
1. Σχολιάστε το χωρίο «Τὸ αὐτοῦ …
σπουδαιότεραι» σε σχέση με τη ζωή του ίδιου του Πλάτωνα.(ερώτηση από το σχολικό
εγχειρίδιο στη σελίδα 120)
2. Ποιοι ήταν στην
αρχαιότητα απρόθυμοι να αναλάβουν πολιτικές εξουσίες; Γνωρίζετε παραδείγματα
προσωπικοτήτων που εγκατέλειψαν οικειοθελώς την εξουσία; (ερώτηση από το
σχολικό εγχειρίδιο στη σελίδα 120)
3. Ποιους θεωρεί ο
Πλάτωνας ακατάλληλους να διοικήσουν μια πολιτεία και για ποιους λόγους;
4. Τι ήταν, σύμφωνα με τις
λαϊκές δοξασίες, τα νησιά των μακαρίων και πώς αυτά συνδέονται με τους
πεπαιδευμένους;
5. Να δώσετε τον ορισμό
του αγαθού, κατά τον Πλάτωνα.
6. Ποιους χαρακτηρισμούς
δίνει ο Πλάτωνας στο αγαθό; Να δώσετε και παραπομπές από το κείμενό σας.
7. Να συγκρίνετε την έννοια του αγαθού στον Πλάτωνα με την
έννοια της αρετής στο ακόλουθο ποίημα του Σιμωνίδη του Κείου:
Η ΑΡΕΤΗ
Ένας λόγος λέει: Σε βράχια
η Αρετή δυσκολοπάτητα φωλιάζει
κι έναν τόπο θείο και πάναγνο αφεντεύει˙
δεν μπορούν του καθενός θνητού τα μάτια
να τη δουν˙ την αντικρίζει μόνο εκείνος
που από μέσα του ο ιδρώτας, σπαραγμός
της καρδιάς του, θ’ αναβρύσει,
μόνο εκείνος που ως τ’ ακρόκορφο θα φτάσει
της αντρείας.
8. Ποια σημασία έχει η λέξη «παιδεία» στο έργο του Πλάτωνα;
Λεξιλογικές-σημασιολογικές ερωτήσεις
1. Να δώσετε τα αντώνυμα
των παρακάτω λέξεων στα αρχαία ελληνικά διατηρώντας το γένος, τον αριθμό και
την πτώση: ἀπαιδεύτους, ἀληθείας,
ἀπείρους, τέλους, βίῳ,
βελτίστας, μέγιστον, ἀνάβασιν, ἐπιτρέπειν,
μετέχειν.
2. Να δώσετε συνώνυμα για
καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις στα αρχαία ελληνικά: ἱκανῶς,
ἡγούμενοι, ἔφαμεν,
ἐπιτρέπειν, ἐθέλειν,
μετέχειν.
3. Να δώσετε από δύο
ομόρριζα στα νέα ελληνικά για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: προειρημένων,
ἀπαιδεύτους, πράξουσιν, μάθημα, ἀνάβασιν.
4. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της Α στήλης με τις
ετυμολογικά συγγενείς τους από τη δεύτερη στήλη:
Α
ἔργον
τιμῶν
ἰδεῖν
ἀνάβασιν
μετέχειν
ποῖον
|
Β
βωμούς
ποιότητα
πάρεργο
σχέση
κάτοπτρο
εντιμότητα
|
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΕ
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
1. Ποιο θέμα θέτει για συζήτηση ο Σωκράτης και πώς συνδέεται
με το θέμα της Πολιτείας; (Για τον τρόπο
σύνδεσης να συμβουλευτείτε το διάγραμμα του διαλόγου στην
εισαγωγή του βιβλίου σας).
2. Γιατί οι απαίδευτοι δεν μπορούν να αναλάβουν τη διοίκηση
της πολιτείας;
3. Σε τι διαφοροποιείται η ζωή όσων
έχουν λάβει την ορθή παιδεία από τη ζωή των απαίδευτων, των τυχαίων και
αφιλοσόφητων πολιτικών; (Εκτός από το κείμενο να συμβουλευτείτε και τα σχόλια
του βιβλίου σας).
4. α) Ποιον τρόπο ζωής προτιμούν οι πεπαιδευμένοι από την
ανάληψη ευθυνών στη διοίκηση της πολιτείας;
β) Με ποιον εκφραστικό τρόπο παρουσιάζει την επιθυμία τους ο
Πλάτων;
5. Ἡμέτερον
δὴ ἔργον ... τῶν
οἰκιστῶν ... μὴ ἐπιτρέπειν
αὐτοῖς ὃ νῦν ἐπι-τρέπεται:
Ποιους ονομάζει ο Σωκράτης οἰκιστές
και ποια κατάσταση περιγράφει με το τελευταίο
σχόλιο;
6. Ποια περιεχόμενο
νομίζετε ότι έχει η έννοια του ἀγαθοῦ
στο κείμενο; (Να απαντήσετε, αφού συμβουλευτείτε τα σχόλια του βιβλίου σας).
7. Ποια είναι, σύμφωνα με τον Πλάτωνα, η σημασία της παιδείας
για την ανάληψη ηγετικών θέσεων;
8. Ποιες ήταν στην αρχαιότητα οι δοξασίες για τις νήσους των
μακάρων; Να τις συγκρίνετε με παρόμοιες αντιλήψεις άλλων θρησκειών και της
χριστιανικής.
9. τάς τε βελτίστας φύσεις: Αφού διαβάσετε τα σχόλια του
βιβλίου σας, να συγκρίνετε την άποψη του Πλάτωνα για τη φύση του ανθρώπου με
την άποψη του Δημόκριτου: ἡ φύσις καὶ ἡ
διδαχὴ παραπλήσιόν ἐστι. Καὶ γὰρ ἡ
διδαχὴ μεταρυσμοῖ τὸν ἄνθρωπον,
μεταρυσμοῦσα δὲ φυσιοποιεῖ2.
10. Ποια είναι η θέση και ο ρόλος των φυλάκων στην πολιτεία,
σύμφωνα με το κείμενο3;
11. Σήμερα υπάρχουν άνθρωποι απρόθυμοι να αναλάβουν ηγετικές
(πολι-τικές) θέσεις; Ποια χαρακτηριστικά νομίζετε ότι έχουν συνήθως όσοι δεν
επιθυμούν τέτοιες θέσεις;
12. Να εντοπίσετε στο κείμενο τους όρους (λέξεις) που
χρησιμοποιεί ο Πλάτων για να χαρακτηρίσει το ἀγαθό,
την πορεία προς αυτό και την προσέγγισή του4. Τι αποκαλύπτουν για τη φύση του ἀγαθοῦ;
13. Να συγκρίνετε τον τρόπο με τον οποίο αποδίδει την έννοια
του ἀγαθοῦ στην αλληγορία του
σπηλαίου ο Πλάτων με την περιγραφή της ἀρετῆς
στο ακόλουθο ποίημα του Σιμωνίδη του Κείου.
Η αρετή
Ένας λόγος λέει: Σε βράχια
η Αρετή δυσκολοπάτητα φωλιάζει
κι έναν τόπο θείο και πάναγνο αφεντεύει·
δεν μπορούν του καθενός θνητού τα μάτια
να τη δουν· την αντικρίζει μόνο εκείνος
που από μέσα του ο ιδρώτας, σπαραγμός
της καρδιάς του, θ’ αναβρύσει,
μόνο εκείνος που ως τ’ ακρόκορφο θα φτάσει
της αντρείας.
(μτφρ. Θρ. Σταύρου)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2 Ο Δημόκριτος
υποστηρίζει την εξανθρωπιστική λειτουργία της παιδείας, ότι δηλαδή με τη
διδαχή, με την παιδεία, ο άνθρωπος διαπλάθεται προς την «φύσιν» του.
3 Οι φύλακες στο
συγκεκριμένο απόσπασμα περιγράφονται με τους όρους τοὺς ἐν παιδείᾳ, τάς τε βελτίστας φύσεις.
4 μέγιστον μάθημα, ἀναβῆναι, ἀνάβασιν, ἀναβάντες, ἴδωσι, ἀφικέσθαι, ἰδεῖν.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Λεξιλογικές – Σημασιολογικές ασκήσεις
1. μάκαρ- αρος: η λέξη
σήμαινε στην αρχαία
ευλογημένος, ευτυχισμένος, ευδαίμων
και αναφερόταν κυρίως στους θεούς,
ενώ αργότερα (στην αρχαία
και πάλι) μάκαρες ήταν
και οι νεκροί.
Να γράψετε στη νέα
ελληνική φράσεις χρησιμοποιώντας
παράγωγα της λέξης και να δηλώσετε
τη σημασία τους.
2. Ποια είναι η σημασιολογική διαφορά των ρημάτων: α)
διατρίβω – καταμένω - ἀποικίζομαι, β) ἐπιτρέπω
- ἐάω-ῶ και
ποια η σημασία καθενός στο κείμενο;
3. ἀναβῆναι,
ἀναβάντες, ἀνάβασιν:
Ποια σημασία έχει αυτή η επιλογή των λέξεων από τον Πλάτωνα;
4. ἐπιτροπεύω:
Ποια είναι η αρχική σημασία της λέξης και ποια σημασία έχει στο κείμενο;
5. Να γράψετε από δυο απλές (όχι σύνθετες) ομόρριζες λέξεις
της νέας ελληνικής από τις παρακάτω λέξεις : εἰκός,
ἀνάγκη,
προειρημένων, ἀπείρους,
ἱκανῶς,
πόλιν, διατρίβειν,
σκοπὸν, βίῳ,
στοχαζομένους, ἰδίᾳ,
δημοσίᾳ, μακάρων,
᾿Αληθῆ,
φύσεις, μάθημα,
ἀναβῆναι,
ἐπιτρέπειν,
καταμένειν, ἐθέλειν,
μετέχειν, τιμῶν,
σπουδαιότεραι
ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ
2011
Πλάτωνος Πολιτεία 519 Β – D (ΕΝΟΤΗΤΑ 12)
Τί δέ; Τόδε οὐκ εἰκός,
ἦν δ’ ἐγώ, καὶ ἀνάγκη
ἐκ τῶν προειρημένων, μήτε τοὺς ἀπαιδεύτους
καὶ ἀληθείας ἀπείρους
ἱκανῶς ἄν
ποτε πόλιν ἐπιτροπεῦσαι, μήτε τοὺς ἐν
παιδείᾳ ἐωμένους διατρίβειν διὰ
τέλους, τοὺς μὲν ὅτι
σκοπὸν ἐν τῷ
βίῳ οὐκ ἔχουσιν
ἕνα, οὗ στοχαζομένους δεῖ ἅπαντα
πράττειν ἃ ἂν πράττωσιν ἰδίᾳ
τε καὶ δημοσίᾳ, τοὺς
δὲ ὅτι ἑκόντες
εἶναι οὐ πράξουσιν, ἡγούμενοι
ἐν μακάρων νήσοις ζῶντες
ἔτι ἀπῳκίσθαι;
Ἀληθῆ, ἔφη.
Ἡμέτερον δὴ ἔργον,
ἦν δ’ ἐγώ, τῶν
οἰκιστῶν τάς τε βελτίστας φύσεις ἀναγκάσαι
ἀφικέσθαι πρὸς τὸ
μάθημα ὃ ἐν τῷ
πρόσθεν ἔφαμεν εἶναι μέγιστον, ἰδεῖν
τε τὸ ἀγαθὸν
καὶ ἀναβῆναι
ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν,
καὶ ἐπειδὰν ἀναβάντες
ἱκανῶς ἴδωσι,
μὴ ἐπιτρέπειν αὐτοῖς ὃ νῦν ἐπιτρέπεται.
Τὸ ποῖον
δή;
Τὸ αὐτοῦ, ἦν
δ’ ἐγώ, καταμένειν καὶ μὴ ἐθέλειν
πάλιν καταβαίνειν παρ’ ἐκείνους τοὺς
δεσμώτας μηδὲ μετέχειν τῶν παρ’ ἐκείνοις
πόνων τε καὶ τιμῶν, εἴτε
φαυλότεραι εἴτε σπουδαιότεραι.
Ἔπειτ’, ἔφη, ἀδικήσομεν
αὐτούς, καὶ ποιήσομεν χεῖρον
ζῆν, δυνατὸν αὐτοῖς ὂν ἄμεινον;
Α1. Από
το παραπάνω κείμενο να γράψετε στο τετράδιό
σας τη μετάφραση του αποσπάσματος:
«Τί δέ; ... ὃ νῦν ἐπιτρέπεται.»
Μονάδες 10
B. Να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις:
Β1. Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των
όρων – φράσεων του κειμένου: ἐν
παιδείᾳ (μονάδες 6), ἀναβῆναι
ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν
(μονάδες 9).
Μονάδες 15
Β2. Με βάση το κείμενο που σας δίνεται να
προσδιορίσετε ποιοι δεν είναι κατάλληλοι να αναλάβουν πολιτικές εξουσίες και
γιατί.
Μονάδες 15
Β3. Πώς εξηγεί ο Πλάτωνας τη μετάβαση από
τη Δημοκρατία στην Τυραννίδα και ποια είναι, σύμφωνα με τον φιλόσοφο, τα
χαρακτηριστικά των δύο αυτών πολιτευμάτων;
Μονάδες 10
Β4. Να βρείτε στο παραπάνω διδαγμένο
κείμενο μία ετυμολογικά συγγενή λέξη για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις της
νέας ελληνικής:
απόρρητος, ντροπαλός, αντιβιοτικό, αποχή, δυσπραγία,
μονοκατοικία, προφήτης, είδωλο, βάθρο, ανυπόμονος
Μονάδες 10
ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ 2004
Π λ ά τ ω ν ο ς, Π ο λ ι τ ε
ί α (519Β-519D)(ΕΝΟΤΗΤΑ
12)
Τί δέ;
Τόδε οὐκ εἰκός,
ἦν δ' ἐγώ,
καὶ ἀνάγκη
ἐκ τῶν προειρημένων,
μήτε τοὺς ἀπαιδεύτους
καὶ ἀληθείας
ἀπείρους ἱκανῶς ἄν
ποτε πόλιν ἐπιτροπεῦσαι,
μήτε τοὺς ἐν
παιδείᾳ ἐωμένους
διατρίβειν διὰ τέλους,
τοὺς μὲν ὅτι
σκοπὸν ἐν τῷ βίῳ οὐκ ἔχουσιν
ἕνα, οὗ στοχαζομένους
δεῖ ἅπαντα
πράττειν ἃ ἂν
πράττωσιν ἰδίᾳ
τε καὶ δημοσίᾳ, τοὺς
δὲ ὅτι ἑκόντες
εἶναι οὐ πράξουσιν,
ἡγούμενοι ἐν
μακάρων νήσοις ζῶντες
ἔτι ἀπῳκίσθαι
; Ἀληθῆ, ἔφη.
Ἡμέτερον δὴ ἔργον,
ἦν δ' ἐγώ,
τῶν οἰκιστῶν
τάς τε βελτίστας φύσεις
ἀναγκάσαι ἀφικέσθαι
πρὸς τὸ μάθημα
ὃ ἐν τῷ
πρόσθεν ἔφαμεν εἶναι
μέγιστον, ἰδεῖν
τε τὸ ἀγαθὸν
καὶ ἀναβῆναι
ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν,
καὶ ἐπειδὰν ἀναβάντες
ἱκανῶς ἴδωσι,
μὴ ἐπιτρέπειν
αὐτοῖς ὃ νῦν ἐπιτρέπεται
.
Τὸ ποῖον
δή;
Τὸ αὐτοῦ, ἦν
δ' ἐγώ, καταμένειν
καὶ μὴ ἐθέλειν
πάλιν καταβαίνειν παρ' ἐκείνους
τοὺς δεσμώτας μηδὲ
μετέχειν τῶν παρ' ἐκείνοις
πόνων τε καὶ τιμῶν,
εἴτε φαυλότεραι
εἴτε σπουδαιότεραι
.
Ἔπειτ' ἔφη, ἀδικήσομεν
αὐτούς, καὶ
ποιήσομεν χεῖρον ζῆν,
δυνατὸν αὐτοῖς ὂν ἄμεινον;
Α. Από το κείμενο
που σας δόθηκε να μεταφράσετε
στο τετράδιό σας το τμήμα:
«Ἡμέτερον
δὴ ἔργον
...ἄμεινον ;». Μονάδες
10
Β.1. «ἐν παιδείᾳ ἐωμένους
διατρίβειν διὰ τέλους»
Σε ποιους αναφέρεται
ο Πλάτων στο απόσπασμα αυτό
και γιατί τους επικρίνει ;
Μονάδες
15
Β.2. ἀναβῆναι,
καταβαίνειν, τοὺς δεσμώτας
Ποια είναι η αλληγορική
ερμηνεία των παραπάνω όρων;
Για την απάντησή σας να λάβετε
υπόψη το παράθεμα του σχολικού
βιβλίου: «Η αλληγορία
είναι ένας εκφραστικός
τρόπος με τον οποίο
ο συγγραφέας άλλα λέγει
και άλλα εννοεί. Πρόκειται
συνεπώς για συνεχή μεταφορά ή
παρομοίωση».
Μονάδες
15
Β.3. Ποια είναι
η τριμερής διάκριση της ψυχής
σύμφωνα με τον Πλάτωνα
και πώς συνδέεται αυτή
με την αρετή της δικαιοσύνης ;
Μονάδες
10
Β.4. ἀνάγκη,
παιδείᾳ, βίῳ,
πράττειν, τιμῶν Να
γράψετε στο τετράδιό
σας δύο σύνθετα
ομόρριζα, της
αρχαίας ή της νέας
ελληνικής, για καθεμιά από
τις παραπάνω λέξεις.
Μ ο ν ά δ
ε ς 10
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ 2006
Πλάτωνος Πολιτεία (519Β - 520Α) (ΕΝΟΤΗΤΑ 12-13)
Τί δέ; Τόδε οὐκ εἰκός,
ἦν δ’ ἐγώ, καὶ ἀνάγκη
ἐκ τῶν προειρημένων, μήτε τοὺς ἀπαιδεύτους
καὶ ἀληθείας ἀπείρους
ἱκανῶς ἄν
ποτε πόλιν ἐπιτροπεῦσαι, μήτε τοὺς ἐν
παιδείᾳ ἐωμένους διατρίβειν διὰ
τέλους, τοὺς μὲν ὅτι
σκοπὸν ἐν τῷ
βίῳ οὐκ ἔχουσιν
ἕνα, οὗ στοχαζομένους δεῖ ἅπαντα
πράττειν ἃ ἂν πράττωσιν ἰδίᾳ
τε καὶ δημοσίᾳ, τοὺς
δὲ ὅτι ἑκόντες
εἶναι οὐ πράξουσιν, ἡγούμενοι
ἐν μακάρων νήσοις ζῶντες
ἔτι ἀπῳκίσθαι;
Ἀληθῆ, ἔφη.
Ἡμέτερον δὴ ἔργον,
ἦν δ’ ἐγώ, τῶν
οἰκιστῶν τάς τε βελτίστας φύσεις ἀναγκάσαι
ἀφικέσθαι πρὸς τὸ
μάθημα ὃ ἐν τῷ
πρόσθεν ἔφαμεν εἶναι μέγιστον, ἰδεῖν
τε τὸ ἀγαθὸν
καὶ ἀναβῆναι
ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν,
καὶ ἐπειδὰν ἀναβάντες
ἱκανῶς ἴδωσι,
μὴ ἐπιτρέπειν αὐτοῖς ὃ νῦν ἐπιτρέπεται.
Τὸ ποῖον
δή;
Tὸ αὐτοῦ, ἦν
δ’ ἐγώ, καταμένειν καὶ μὴ ἐθέλειν
πάλιν καταβαίνειν παρ’ ἐκείνους τοὺς
δεσμώτας μηδὲ μετέχειν τῶν παρ’ ἐκείνοις
πόνων τε καὶ τιμῶν, εἴτε
φαυλότεραι εἴτε σπουδαιότεραι.
Ἔπειτ’, ἔφη, ἀδικήσομεν
αὐτούς, καὶ ποιήσομεν χεῖρον
ζῆν, δυνατὸν αὐτοῖς ὂν ἄμεινον;
Ἐπελάθου, ἦν δ’ ἐγώ,
πάλιν, ὦ φίλε, ὅτι νόμῳ οὐ
τοῦτο
μέλει, ὅπως
ἕν
τι γένος ἐν
πόλει διαφερόντως εὖ
πράξει, ἀλλ’
ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι, συναρμόττων τοὺς πολίτας πειθοῖ τε καὶ ἀνάγκῃ, ποιῶν μεταδιδόναι ἀλλήλοις τῆς ὠφελίας ἣν ἂν ἕκαστοι τὸ κοινὸν δυνατοὶ ὦσιν ὠφελεῖν καὶ αὐτὸς ἐμποιῶν τοιούτους ἄνδρας ἐν τῇ πόλει, οὐχ ἵνα ἀφιῇ τρέπεσθαι ὅπῃ ἕκαστος βούλεται, ἀλλ’ ἵνα καταχρῆται αὐτὸς αὐτοῖς ἐπὶ τὸν σύνδεσμον τῆς πόλεως.
Α. Από
το παραπάνω κείμενο
να μεταφράσετε
στο τετράδιό σας το τμήμα: «Τί δέ; ... ὃ νῦν ἐπιτρέπεται».
Μονάδες
10
Β. Να απαντήσετε στα παρακάτω:
Β1. Με βάση το κείμενο που σας δόθηκε, ποιοι
δεν μπορούν να κυβερνήσουν ικανοποιητικά την πόλιν και γιατί;
Μονάδες
15
Β2. Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των
όρων του κειμένου:
«ἐν
παιδείᾳ»,
«βελτίστας φύσεις».
Μονάδες
15
Β3. Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να
διακρίνουν τους φιλοσόφους-βασιλείς κατά τον Πλάτωνα;
Μονάδες 10
Β4. Για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις να
γράψετε στο τετράδιό σας μία λέξη του κειμένου ετυμολογικά συγγενή:
λήθη, άστοχος, βήμα, φορείο, ατραπός.
Μονάδες 10
ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ 2011
Πλάτωνος Πολιτεία 519 Β – D (ENOTHTA 12)
Τί δέ; Τόδε οὐκ
εἰκός,
ἦν
δ’ ἐγώ,
καὶ ἀνάγκη ἐκ τῶν προειρημένων, μήτε τοὺς ἀπαιδεύτους καὶ ἀληθείας ἀπείρους ἱκανῶς ἄν ποτε πόλιν ἐπιτροπεῦσαι, μήτε τοὺς ἐν παιδείᾳ ἐωμένους διατρίβειν διὰ τέλους, τοὺς μὲν ὅτι σκοπὸν ἐν τῷ βίῳ οὐκ ἔχουσιν ἕνα, οὗ στοχαζομένους δεῖ ἅπαντα πράττειν ἃ ἂν πράττωσιν ἰδίᾳ τε καὶ δημοσίᾳ, τοὺς δὲ ὅτι ἑκόντες εἶναι οὐ πράξουσιν, ἡγούμενοι ἐν μακάρων νήσοις ζῶντες ἔτι ἀπῳκίσθαι;
Ἀληθῆ, ἔφη.
Ἡμέτερον
δὴ ἔργον, ἦν δ’ ἐγώ, τῶν οἰκιστῶν τάς τε βελτίστας φύσεις ἀναγκάσαι ἀφικέσθαι πρὸς τὸ μάθημα ὃ ἐν τῷ πρόσθεν ἔφαμεν εἶναι μέγιστον, ἰδεῖν τε τὸ ἀγαθὸν καὶ ἀναβῆναι ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν, καὶ ἐπειδὰν ἀναβάντες ἱκανῶς ἴδωσι, μὴ ἐπιτρέπειν αὐτοῖς ὃ νῦν ἐπιτρέπεται.
Τὸ
ποῖον
δή;
Τὸ αὐτοῦ, ἦν δ’ ἐγώ, καταμένειν καὶ μὴ ἐθέλειν πάλιν καταβαίνειν
παρ’ ἐκείνους
τοὺς
δεσμώτας μηδὲ
μετέχειν τῶν
παρ’ ἐκείνοις
πόνων τε καὶ
τιμῶν,
εἴτε
φαυλότεραι εἴτε
σπουδαιότεραι.
Ἔπειτ’,
ἔφη,
ἀδικήσομεν
αὐτούς,
καὶ
ποιήσομεν χεῖρον
ζῆν,
δυνατὸν
αὐτοῖς ὂν ἄμεινον;
Α1. Από το παραπάνω κείμενο να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του
αποσπάσματος:
«Τί δέ; ... ὃ νῦν ἐπιτρέπεται.»
Μονάδες
10
B. Να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις:
Β1. Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των
όρων – φράσεων του κειμένου: ἐν παιδείᾳ (μονάδες
6), ἀναβῆναι
ἐκείνην
τὴν ἀνάβασιν
(μονάδες 9).
Μονάδες
15
Β2. Με βάση το κείμενο που σας δίνεται να
προσδιορίσετε ποιοι δεν είναι κατάλληλοι να αναλάβουν πολιτικές εξουσίες και
γιατί. Μονάδες
15
Β3. Πώς εξηγεί ο Πλάτωνας τη μετάβαση από
τη Δημοκρατία στην Τυραννίδα και ποια είναι, σύμφωνα με τον φιλόσοφο, τα
χαρακτηριστικά των δύο αυτών πολιτευμάτων;
Μονάδες 10
Β4. Να βρείτε στο παραπάνω διδαγμένο
κείμενο μία ετυμολογικά συγγενή λέξη για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις της
νέας ελληνικής:
απόρρητος, ντροπαλός, αντιβιοτικό, αποχή, δυσπραγία, μονοκατοικία,
προφήτης, διορατικός, βάθρο, ανυπόμονος
Μονάδες 10
ΟΜΟΓΕΝΩΝ 2005
Πλάτωνος Πολιτεία (519Β - 520Α) (ΕΝΟΤΗΤΑ 12-13)
Τί δέ; Τόδε οὐκ
εἰκός,
ἦν
δ’ ἐγώ,
καὶ ἀνάγκη ἐκ τῶν προειρημένων, μήτε τοὺς ἀπαιδεύτους καὶ ἀληθείας ἀπείρους ἱκανῶς ἄν ποτε πόλιν ἐπιτροπεῦσαι, μήτε τοὺς ἐν παιδείᾳ ἐωμένους διατρίβειν διὰ τέλους, τοὺς μὲν ὅτι σκοπὸν ἐν τῷ βίῳ οὐκ ἔχουσιν ἕνα, οὗ στοχαζομένους δεῖ ἅπαντα πράττειν ἃ ἂν πράττωσιν ἰδίᾳ τε καὶ δημοσίᾳ, τοὺς δὲ ὅτι ἑκόντες εἶναι οὐ πράξουσιν, ἡγούμενοι ἐν μακάρων νήσοις ζῶντες ἔτι ἀπῳκίσθαι;
Ἀληθῆ, ἔφη.
Ἡμέτερον
δὴ ἔργον, ἦν δ’ ἐγώ, τῶν οἰκιστῶν τάς τε βελτίστας φύσεις ἀναγκάσαι ἀφικέσθαι πρὸς τὸ μάθημα ὃ ἐν τῷ πρόσθεν ἔφαμεν εἶναι μέγιστον, ἰδεῖν τε τὸ ἀγαθὸν καὶ ἀναβῆναι ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν, καὶ ἐπειδὰν ἀναβάντες ἱκανῶς ἴδωσι, μὴ ἐπιτρέπειν αὐτοῖς ὃ νῦν ἐπιτρέπεται.
Τὸ
ποῖον
δή;
Tὸ αὐτοῦ, ἦν δ’ ἐγώ, καταμένειν καὶ μὴ ἐθέλειν πάλιν καταβαίνειν
παρ’ ἐκείνους
τοὺς
δεσμώτας μηδὲ
μετέχειν τῶν
παρ’ ἐκείνοις
πόνων τε καὶ
τιμῶν,
εἴτε
φαυλότεραι εἴτε
σπουδαιότεραι.
Ἔπειτ’,
ἔφη,
ἀδικήσομεν
αὐτούς,
καὶ
ποιήσομεν χεῖρον
ζῆν,
δυνατὸν
αὐτοῖς ὂν ἄμεινον;
Ἐπελάθου,
ἦν
δ’ ἐγώ,
πάλιν, ὦ
φίλε, ὅτι
νόμῳ οὐ τοῦτο μέλει, ὅπως ἕν τι γένος ἐν πόλει διαφερόντως εὖ πράξει, ἀλλ’ ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι, συναρμόττων τοὺς πολίτας πειθοῖ τε καὶ ἀνάγκῃ, ποιῶν μεταδιδόναι ἀλλήλοις τῆς ὠφελίας ἣν ἂν ἕκαστοι τὸ κοινὸν δυνατοὶ ὦσιν ὠφελεῖν καὶ αὐτὸς ἐμποιῶν τοιούτους ἄνδρας ἐν τῇ πόλει, οὐχ ἵνα ἀφιῇ τρέπεσθαι ὅπῃ ἕκαστος βούλεται, ἀλλ’ ἵνα καταχρῆται αὐτὸς αὐτοῖς ἐπὶ τὸν σύνδεσμον τῆς πόλεως.
Α. Από
το παραπάνω κείμενο
να μεταφράσετε
στο τετράδιό σας το τμήμα: «Τί δέ; ... ὃ νῦν ἐπιτρέπεται».
Μονάδες
10
B. Να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις:
Β1)Να σχολιάσετε ερμηνευτικά τη φράση «ἰδεῖν τε τὸ ἀγαθὸν καὶ ἀναβῆναι ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν».
Μονάδες
15
Β2) Ποια είναι η ηθική υποχρέωση των φιλοσόφων κατά τον
Πλάτωνα, όπως διαφαίνεται από το κείμενο;
Μονάδες 15
Β3)Ποια είναι η αγωγή των φυλάκων κατά τον Πλάτωνα;
Μονάδες
10
Β4)Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις της νέας ελληνικής
γλώσσας, απλές ή σύνθετες, για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: διατρίβειν,
μετέχειν, μηχανᾶται,
ἐπελάθου,
διαφερόντως. Μονάδες 10
ΟΜΟΓΕΝΩΝ 2013
Πλάτωνος Πολιτεία (519D - 520Α) (ΕΝΟΤΗΤΑ 12-13)
Ἡμέτερον
δὴ ἔργον, ἦν δ’ ἐγώ, τῶν οἰκιστῶν τάς τε βελτίστας φύσεις ἀναγκάσαι ἀφικέσθαι πρὸς τὸ μάθημα ὃ ἐν τῷ πρόσθεν ἔφαμεν εἶναι μέγιστον, ἰδεῖν τε τὸ ἀγαθὸν καὶ ἀναβῆναι ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν, καὶ ἐπειδὰν ἀναβάντες ἱκανῶς ἴδωσι, μὴ ἐπιτρέπειν αὐτοῖς ὃ νῦν ἐπιτρέπεται.
Τὸ
ποῖον
δή;
Tὸ αὐτοῦ, ἦν δ’ ἐγώ, καταμένειν καὶ μὴ ἐθέλειν πάλιν καταβαίνειν
παρ’ ἐκείνους
τοὺς
δεσμώτας μηδὲ
μετέχειν τῶν
παρ’ ἐκείνοις
πόνων τε καὶ
τιμῶν,
εἴτε
φαυλότεραι εἴτε
σπουδαιότεραι.
Ἔπειτ’,
ἔφη,
ἀδικήσομεν
αὐτούς,
καὶ
ποιήσομεν χεῖρον
ζῆν,
δυνατὸν
αὐτοῖς ὂν ἄμεινον;
Ἐπελάθου,
ἦν
δ’ ἐγώ,
πάλιν, ὦ
φίλε, ὅτι
νόμῳ οὐ τοῦτο μέλει, ὅπως ἕν τι γένος ἐν πόλει διαφερόντως εὖ πράξει, ἀλλ’ ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι, συναρμόττων τοὺς πολίτας πειθοῖ τε καὶ ἀνάγκῃ, ποιῶν μεταδιδόναι ἀλλήλοις τῆς ὠφελίας ἣν ἂν ἕκαστοι τὸ κοινὸν δυνατοὶ ὦσιν ὠφελεῖν καὶ αὐτὸς ἐμποιῶν τοιούτους ἄνδρας ἐν τῇ πόλει, οὐχ ἵνα ἀφιῇ τρέπεσθαι ὅπῃ ἕκαστος βούλεται, ἀλλ’ ἵνα καταχρῆται αὐτὸς αὐτοῖς ἐπὶ τὸν σύνδεσμον τῆς πόλεως.
Ἀληθῆ, ἔφη· ἐπελαθόμην γάρ.
Α1. Από το κείμενο που σας δίνεται να μεταφράσετε στη νέα
ελληνική γλώσσα το απόσπασμα: «Ἔπειτ’,
ἔφη...
ἐπελαθόμην
γάρ.».
Μονάδες 10
Β1. «βελτίστας φύσεις», «τὸ ἀγαθὸν», «ἀναβῆναι...τὴν ἀνάβασιν»: ποιο είναι το
περιεχόμενο των παραπάνω όρων και πώς συνδέονται μεταξύ τους σύμφωνα με το
κείμενο που σας δίνεται;
Μονάδες 15
Β2. Ποιος είναι ο σκοπός του «νόμου» και με ποια μέσα
επιδιώκεται η πραγματοποίησή του σύμφωνα με το κείμενο που σας δίνεται;
Μονάδες 15
Β3. Στην πλατωνική πολιτεία ποια είναι η διαίρεση σε τάξεις
και ο ρόλος της καθεμιάς;
Μονάδες 10
Β4. άφιξη, προσαρμογή, πολιτισμός, τρόπος, επιμελητής: για
καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής να γράψετε μια ετυμολογικά
συγγενή λέξη από το κείμενο.
Μονάδες 10
Ενότητα
13η: Η αλληγορία του σπηλαίου: Ο ηθικός εξαναγκασμός των φιλοσόφων
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΒΟΗΘΗΜΑΤΟΣ
1. Πλάτ. Πολ. 347d «ἐπεὶ κινδυνεύει, πόλις ἀνδρῶν ἀγαθῶν εἰ γένοιτο, περιμάχητον ἂν εἶναι τὸ μὴ ἄρχειν, ὥσπερ νυνὶ τὸ ἄρχειν, καὶ ἐνταῦθ’ ἂν καταφανὲς γενέσθαι ὅτι τῷ ὄντι ἀληθινὸς ἄρχων οὐ πέφυκε τὸ αὐτῷ συμφέρον σκοπεῖσθαι, ἀλλὰ τὸ τῷ ἀρχομένῳ». Σχολιάστε το χωρίο σε
συσχετισμό με την άποψη που διατυπώνει ο John Stuart Mill (1806-1873) στο έργο
του On Representative Government (Περί της αντιπροσωπευτικής
διακυβέρνησης) ότι το καταλληλότερο άτομο για να του ανατεθεί μια εξουσία είναι
εκείνο που δεν είναι καθόλου πρόθυμο να αναλάβει την εξουσία. (ερώτηση από το
σχολικό εγχειρίδιο στη σελίδα 122) [Μετάφραση αποσπάσματος:Γιατί είναι
πιθανότατο ότι, αν ήταν δυνατό να βρεθεί μια πολιτεία κατοικημένη από χρηστούς
ανθρώπους, όλοι θα προσπαθούσαν να έμεναν έξω από την εξουσία και τότε θα
γινόταν ολοφάνερο ότι πραγματικά η ουσιαστική φύση του αληθινού άρχοντα είναι
να αποβλέπει όχι στο δικό του συμφέρον, αλλά σ’ αυτό του αρχομένου.]
2. Η άποψη του Πλάτωνα ότι
ο νόμος πρέπει να φροντίζει ώστε η ευδαιμονία να διασφαλίζεται για ολόκληρη την
πόλη, και όχι μόνο για μια ομάδα πολιτών, βρίσκεται στην ίδια γραμμή σκέψης με
την άποψη που διατυπώνει ο Περικλής (Θουκ. ΙΙ 60): «ἐγὼ γὰρ ἡγοῦμαι πόλιν πλείω ξύμπασαν ὀρθουμένην ὠφελεῖν τοὺς ἰδιώτας ἢ καθ’ ἕκαστον τῶν πολιτῶν εὐπραγοῦσαν, ἁθρόαν δὲ σφαλλομένην. Καλῶς μὲν γὰρ φερόμενος ἀνὴρ τὸ καθ’ ἑαυτὸν διαφθειρομένης τῆς πατρίδος οὐδὲν ἧσσον ξυναπόλλυται, κακοτυχῶν δὲ ἐν ευτυχούσῃ πολλῷ μᾶλλον διασῴζεται». Ποια είναι η γνώμη
σας γι’ αυτόν τον προβληματισμό; (ερώτηση από το σχολικό εγχειρίδιο στη σελίδα
122) [Μετάφραση αποσπάσματος: Εγώ νομίζω ότι μια πολιτεία εξυπηρετεί πιο πολύ
το συμφέρον των πολιτών, αν στο σύνολό της βρίσκεται σε ακμή, παρά αν ευτυχεί
σ’ αυτήν ο κάθε πολίτης, αλλά στο σύνολό της η ίδια δυστυχεί. Γιατί όσο κι αν
ευτυχεί ένας πολίτης στις ιδιωτικές του υποθέσεις, αν καταστρέφεται η πατρίδα,
μαζί της ίδια χάνεται, ενώ, αν δυστυχεί σε πατρίδα που ευημερεί, έχει πολλές
ελπίδες να σωθεί.]
3. Ποιες απόψεις διατυπώνονται από τον Σωκράτη και τον
Γλαύκωνα για το αν είναι δίκαιος ο ηθικός εξαναγκασμός των φιλοσόφων;
Αξιολογήστε τη θέση του Σωκράτη.
4. Ποιος είναι ο σκοπός
του Νόμου, σύμφωνα με τον Πλάτωνα, και ποια τα μέσα που χρησιμοποιεί για να τον
πετύχει;
5. Κρίνοντας από τα μέσα
που χρησιμοποιεί ο νόμος για να πετύχει την υπακοή των πολιτών σ’ αυτόν
διαγράψτε το χαρακτήρα του. Πώς θα χαρακτηρίζατε το πολίτευμα που λειτουργεί μ’
αυτόν τον τρόπο;
6. Να συγκρίνετε τις απόψεις του Πλάτωνα και του Πρωταγόρα
(ενότητα 7) για το σκοπό και τον χαρακτήρα του νόμου.
Λεξιλογικές-σημασιολογικές ερωτήσεις
1. Να
γράψετε δύο ομόρριζα στα νέα ελληνικά για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: ποιήσομεν,
πειθοῖ,
καταχρῆται,
προσαναγκάζοντες, φυλάττειν.
2. Να
γράψετε ένα αντώνυμο στα αρχαία ελληνικά για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: ἀδικήσομεν,
χεῖρον,
εὖ
πράξει, ὠφελίας,
ἐπελαθόμην.
3. Δώστε
ένα συνώνυμο στα αρχαία ελληνικά για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: ἀδικήσομεν,
χεῖρον,
ποιῶν,
ἀφιῇ,
βούλεται.
4. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της Α στήλης με τις
ετυμολογικά συγγενείς τους στη Β στήλη. Δύο λέξεις περισσεύουν.
Α
|
Β
|
ἐπελάθου
μηχανᾶται
νόμῳ
ἀφιῇ
μεταδιδόναι
|
εφετείο
δωρεά
εισιτήριο
λησμονιά
πολυμήχανος
νόμισμα
δόνηση
|
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΕΕ
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
1. Ο Γλαύκων υποβάλλει την ένσταση ότι αν αναγκάσουν τους
φιλοσό-φους να επιστρέψουν στο σπήλαιο, θα τους αδικήσουν, αφού θα τους
αναγκάσουν να ζουν χειρότερα, ενώ μπορούν να ζήσουν καλύτερα.
α) Τι απαντά ο Σωκράτης στον Γλαύκωνα; Είναι, κατά τη γνώμη
σας, πειστικό το επιχείρημα του Σωκράτη;
β) Πώς κρίνετε εσείς την άποψη του Γλαύκωνα;
2. νόμῳ οὐ τοῦτο μέλει, ὅπως ἕν τι γένος ἐν πόλει διαφερόντως εὖ πράξει, ἀλλ’ ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι: Ποιος είναι ο
σκοπός του νόμου σύμφωνα με τον Πλάτωνα; Να συγκρίνετε την άποψη αυτή με την
άποψη του Πρωταγόρα για το νόμο, όπως εκφράζεται στον ομώνυμο διάλογο.
(Μπορείτε να συμβουλευθείτε το σχετικό απόσπασμα στην 7η ενότητα του βιβλίου
σας, σ. 90, ιδίως
την τελευταία
παράγραφο).
3. Ποιες είναι οι σχέσεις μεταξύ των πολιτών και μεταξύ νόμου
και πολιτών σύμφωνα με το κείμενο; Πώς θα χαρακτηρίζατε το πολίτευμα στο οποίο
οι σχέσεις ορίζονται με τον τρόπο αυτό;
4. πειθοῖ
τε καὶ ἀνάγκῃ: Πώς δικαιολογείται η
χρήση βίας από το νόμο;
5. Στα σχόλια του βιβλίου σας αναφέρεται ότι ο άριστος
νομοθέτης κατά τον Πλάτωνα (Νόμοι 722b) συνδυάζει την πειθώ με τη βία, η οποία
αφορά τὸν ἄπειρον παιδείας ὄχλον. Ποιες είναι οι δικές
σας σκέψεις στο θέμα αυτό; Είναι αναγκαίο να ασκείται βία;
6. Γιατί ο Σωκράτης (και ο Πλάτων) θεωρεί δίκαιο τον
εξαναγκασμό των φιλοσόφων να φροντίζουν και να φυλάττουν τους άλλους; Ο ίδιος ο
Πλάτων ακολούθησε αυτό τον τρόπο ζωής;
7. Ποια σχέση έχει η αλληγορία του σπηλαίου με το θέμα της
δικαιοσύνης και της ιδανικής πολιτείας;
8. Συμφωνείτε
με την πλατωνική άποψη ότι πρέπει η πολιτεία να
υποχρεώνει τους πολίτες να ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη πορεία, έναν
καθορισμένο τρόπο ζωής;
9. Ο Αριστοτέλης (Πολιτικά 1264b 17-26) απορεί «πώς ενώ (ο
Σωκράτης) αφαιρεί από τους φύλακες την ευδαιμονία, ισχυρίζεται ότι ο νομοθέτης
οφείλει να κάνει ευτυχισμένη ολόκληρη την πόλη, πράγμα αδύνατον, όταν κάποιοι,
λίγοι ή πολλοί, δεν θα είναι ευτυχισμένοι. Διότι η ευδαιμονία δεν αποτελείται
από μέρη όπως ο άρτιος αριθμός· διότι ο αριθμός μπορεί να είναι άρτιος στο
σύνολό του, αλλά τα μέρη από τα οποία αποτελείται να μην είναι άρτιοι αριθμοί.
Η ευδαιμονία όμως δεν έχει αυτή την ιδιότητα. Αλλά αν δεν είναι ευτυχισμένοι οι
φύλακες, ποιοι θα είναι; Όχι βέβαια οι τεχνίτες και το πλήθος αυτών που
ασχολούνται με βάναυσα έργα». (μτφρ. Ν. Παρίτσης, διασκευή). Συμφωνείτε με την
άποψη του Αριστοτέλη; Να απαντήσετε κρίνοντας την επιχειρηματολογία του.
Λεξιλογικές – Σημασιολογικές ασκήσεις
1. χεῖρον, ἐπελάθου,
μηχανᾶται,
καταχρῆται,
σκέψαι: Για καθεμία από τις λέξεις που σας δίνονται να γράψετε δύο
λέξεις ετυμολογικά συγγενείς.
2. καταχρῆται: Το καταχρῶμαι χρησιμοποιείται σήμερα
με την ίδια σημασία που έχει στο κείμενο; Αν όχι, να εξηγήσετε τη διαφορά της
σημασίας.
3. χεῖρον, ἀδικῶ,
εὖ
πράττω, ὠφελία,
ἀληθῆ, ἐπιμελοῦμαι:
Να επιλέξετε τα αντώνυμα των παραπάνω λέξεων: αντώνυμα : κάκιον, βέλτιον, μεῖζον, βεβαιῶ, ὠφελῶ, εὖ ποιῶ, κακῶς πράττω, ἀδικία, βλάβη, ἄτοπα, ψευδῆ, κήδομαι, ἀμελῶ.
4. Να βρεις ομόρριζες λέξεις του κειμένου με τις λέξεις : αυτοδικία,
χειροτερεύω, αβίωτος, δυναστικός, λήθη, παλινόρθωση, μέλημα, γονικός, φόρος,
πραγματιστής, σύνολο, βιομηχανία, απροσάρμοστος, αυτοπεποίθηση, δώρο,
αλληλεγγύη, ακοινώνητος, ένεση, άβουλος, αχρησιμοποίητος, δετός, απερίσκεπτος,
λόγιος, αφύλακτος
ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ : ΒΛΕΠΕ ΕΝΟΤΗΤΑ 12
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου