Τετάρτη, 2 Ιουλίου 2014

AΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ.....

 
 
 
ΟΡΙΣΜΟΣ : έντονη ψυχική συμπάθεια , ισχυρός συναισθηματικός δεσμός μεταξύ δύο ή περισσοτέρων ανθρώπων , με βασικά χαρακτηριστικά το σεβασμό και την ανιδιοτέλεια. Αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ομαλή και ειρηνική συμβίωση των ανθρώπων. 

ΜΟΡΦΕΣ

  • Γονεϊκή
  • Αδελφική
  • Φιλική
  • Ερωτική
  • Προς τον εαυτό μας
  • Προς το συνάνθρωπό μας
  • Προς το θεό
  • Προς τη φύση
  • Προς την πατρίδα

 ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ

§  Ανιδιοτέλεια

§  Σεβασμός

§  Καλοσύνη

§  Μεγαλοψυχία

§  Αφοσίωση

§  Ανεκτικότητα

§  Εμπιστοσύνη

§  Ελευθερία

§  Όχι πάθη και μικρότητες…

                                                   ΣΗΜΑΣΙΑ

 Α.  ΓΙΑ ΤΟ ΑΤΟΜΟ :

  • Καλλιεργεί αρετές : αλτρουισμό, αλληλεγγύη , ανιδιοτέλεια, ειλικρίνεια…
  • Απαλλάσσει από μίση, πάθη, εγωισμό, ανταγωνισμό, ζηλοφθονία…
  • Χαρίζει ηρεμία, γαλήνη, ευφορία, ψυχική ισορροπία
  • Δημιουργεί ευφορία, ελπίδα, αισιοδοξία…
  • Είναι πηγή έμπνευσης και δημιουργίας…
  • Βοηθά στην ένταξη του ανθρώπου στην κοινωνία

Β. ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ :

  • Συμβάλλει στην ύπαρξη και διατήρηση ομαλών και υγιών σχέσεων
  • Απομακρύνει την ανασφάλεια, το φόβο , την καχυποψία, τον ανταγωνισμό
  • Συντελεί στην άρση των διακρίσεων, των διαφορών, των διενέξεων
  • Καλλιεργεί κλίμα εμπιστοσύνης, συνεργασίας, αλληλεγγύης
  • Και στο διεθνή στίβο προλειαίνει το έδαφος για τη συνύπαρξη και τη συναδέλφωση των λαών, καθώς απωθεί ρατσιστικές και εθνικιστικές αντιλήψεις.

ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ  όμως η αγάπη απουσιάζει. Κι αυτό ,όπως είναι φανερό, οφείλεται στα φαινόμενα του καιρού μας. Πιο συγκεκριμένα :

 
  • Οι έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητας, η έλλειψη χρόνου, οι υποχρεώσεις και οι απαιτήσεις του βίου
  • Η έλλειψη διάθεσης και επιθυμίας για ψυχική επαφή και επικοινωνία
  • Η ζωή στη ζούγκλα των μεγαλουπόλεων, η βία, η εγκληματικότητα
  • Η αδικία, η ανισότητα
  • Ο φόβος, η ανασφάλεια
  • Η υποκρισία, η υστεροβουλία,
  • Οι ανταγωνισμοί,
  • Η εκμετάλλευση του ανθρώπου από το συνάνθρωπό του
  • Η παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
  • Η έκπτωση των αξιών
  • Η κυριαρχία του συμφέροντος, ο άκρατος υλισμός, ο αμοραλισμός
                                          ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ :

     Ο άνθρωπος :

  • Γίνεται καχύποπτος
  • Φοβάται
  • Κλείνεται στο καβούκι του
  • Απομονώνεται
  • Διατηρεί σχέσεις επιφανειακές και συμφεροντολογικές
  • Υπολογίζει με βάση το συμφέρον του
  • Αδιαφορεί για το διπλανό του
  • Και πορεύεται ο καθένας μας μόνος του

                                     ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ :

  • Οικογένεια
  • Σχολείο
  • Φιλικό περιβάλλον
  • Καλλιέργεια
  • Συνειδητοποίηση του προβλήματος
  • Ενδοσκόπηση και επαναπροσδιορισμός των αξιών και των στόχων
  • Κι ας μην ξεχνάμε , η αγάπη εκτός από συναίσθημα είναι και … τέχνη!
 

  ΚΡΙΤΗΡΙΟ  1.
  Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
    Η αγάπη είναι κάτι που μπορείς να εμπιστευθείς . Η εμπειρία μοιάζει να μας πείθει ότι μόνο οι ανόητοι δείχνουν εμπιστοσύνη, ότι μόνο οι ανόητοι πιστεύουν κι αποδέχονται το καθετί. Αν αυτό είναι αλήθεια, τότε η αγάπη είναι το πιο ανόητο απ’ όλα, γιατί, αν δε στηρίζεται πάνω στην εμπιστοσύνη, την πίστη και την αποδοχή, τότε δεν είναι αγάπη. Ο Έριχ Φρομ έχει πει : «Αγάπη σημαίνει ν’ αφοσιώνεσαι χωρίς εγγυήσεις, να προσφέρεις τον εαυτό σου ολοκληρωτικά με την ελπίδα ότι η αγάπη σου θα γεννήσει αγάπη στο αγαπημένο πρόσωπο. Η αγάπη είναι μια πράξη πίστης, κι όποιος έχει λιγοστή πίστη, έχει και λιγοστή αγάπη».
     Η αγάπη είναι αγάπη μόνο όταν προσφέρεται χωρίς προσμονή ανταλλαγμάτων. Λόγου χάρη, δεν μπορείς να επιμένεις να σ’ αγαπήσει κάποιος, να σου ανταποδώσει την αγάπη. Ακόμη και να το σκεφτεί κανένας ατό είναι αστείο. Ωστόσο, υποσυνείδητα αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν. Αν αγαπάς αληθινά, τότε δεν έχεις άλλη επιλογή από το να πιστεύεις, να έχεις εμπιστοσύνη και να ελπίζεις ότι η αγάπη σου θα σου επιστραφεί. Αλλά δεν υπάρχει καμία σιγουριά γι αυτό, καμία εγγύηση. Αν περιμένει κανένας να αγαπήσει μόνον όταν θα ‘ναι σίγουρος ότι θα δεχτεί ίση αγάπη σαν αντάλλαγμα, θα περιμένει για πάντα.
    Ο άνθρωπος που αναζητά την αγάπη θα ανακαλύψει ότι η αγάπη είναι υπομονετική. Η αγάπη περιμένει. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι κάθεται παθητικά για πάντα, αν χρειαστεί, μέχρι τι άτομο να ωριμάσει. Η αγάπη είναι δραστήρια, όχι παθητική. Εμπλέκεται αδιάκοπα στη διαδικασία να ανοίγει καινούριες πόρτες και παράθυρα, ώστε φρέσκιες ιδέες και ερωτήματα να γίνουν αποδεκτά. Μοιράζεται τη γνώση και προσφέρει την πειραματική βάση για να δοκιμάσει κάποιος αυτά που έμαθε. Στρώνει ένα ορεκτικό, γοητευτικό, καλοφαγάδικο τραπέζι, αλλά δεν μπορεί και ν’ αναγκάσει κανέναν να φάει. Αφήνει στον καθένα την ελευθερία να επιλέξει και ν’ απορρίψει ανάλογα με το γούστο του. Η αγάπη προσφέρει τον εαυτό της σ’ ένα αδιάκοπο συμπόσιο για να τραφούμε ξέροντας ότι όσο πιο πολύ ο καθένας δοκιμάζει, όσο πιο πολλά τρώει κι αφομοιώνει τόσο μεγαλύτερη γίνεται η ενεργητικότητά του. Αλλά δεν μπορεί να φάει κάποιος υπερβολικά . το μόνο που μπορεί να έχει περισσότερο να προσφέρει, όταν οι άλλοι θα έρθουν στο συμπόσιό του. Το δυναμικό της αγάπης είναι απεριόριστο.
                                          Λ. Μπουσκάλια, Η  αγάπη , εκδ. Γλάρος, 1989
 
Β.  ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1.  Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο του παραπάνω κειμένου (100 λέξεις)
 2. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της αγάπης , με βάση το κείμενο ;
 3. Με ποιες διαρθρωτικές λέξεις/ φράσεις επιτυγχάνεται η συνοχή των παραγράφων της 2ης παραγράφου και ποια νοηματική σχέση φανερώνει η καθεμία;
 4. α. Να εντοπίσετε πέντε παραδείγματα μεταφορικής χρήσης της γλώσσας.
    β. να γράψετε ένα μονολεκτικό συνώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις :
        δείχνουν :
        αληθινά :
        σιγουριά :
        δραστήρια :
        αδιάκοπα :
        να αναγκάσει :
 Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ :
Σε άρθρο σας που θα δημοσιευθεί σε νεανικό περιοδικό , να εκθέσετε τις απόψεις σας για τη σημασία της αγάπης και τα χαρακτηριστικά της.
 
 ΚΡΙΤΗΡΙΟ  2.
  Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
      Η αγάπη είναι κορυφαία ηθική αξία. Είναι η αξία που την έκανε περιεχόμενο της διδασκαλίας του ο Θεός. Είναι η αξία που υμνήθηκε από ποιητές και φιλοσόφους που οραματίστηκαν έναν κόσμο όμορφο, δίκαιο και ειρηνικό. Κανένα κοινωνικό σύστημα, όσο καλά σχεδιασμένο κι αν είναι, δεν μπορεί να προσφέρει στους ανθρώπους ευημερία και ευτυχία, αν λείπει από αυτούς η αγάπη. Δεν είναι εύκολο για τον καθένα να αγαπάει τον άλλο, όποιος κι αν είναι . Όταν όμως τον αγαπάει γίνεται άλλος άνθρωπος. Γιατί αυτό ακριβώς είναι η αγάπη. Δύναμη που μπορεί να μεταμορφώνει και να κάνει καλύτερο τον άνθρωπο και τη ζωή του.
     Γνωρίσματα της αγάπης είναι η μακροθυμία και η καλοσύνη. Αυτός που αγαπάει δεν είναι ζηλόφθονος, αλλά σεμνός και ταπεινός. Δεν είναι εγωιστής και επιθετικός, αλλά ευγενικός και ευπρεπής. Γνώρισμα της αγάπης δεν είναι ούτε η μνησικακία ούτε η χαιρεκακία, αλλά η συγχώρεση και η συμμετοχή στον πόνο και στη χαρά του άλλου. Είναι η ανοχή, η εμπιστοσύνη, η ελπίδα και η υπομονή. Σ’ αυτά ακριβώς τα γνωρίσματά  της βρίσκεται και η ιδιαίτερη σημασία που έχει η αγάπη για τον άνθρωπο. Η αγάπη ενώνει τους ανθρώπους. Όταν οι άνθρωποι προσφέρουν και δέχονται αγάπη, είναι σίγουροι ο ένας για τον άλλο. Υπάρχει κατανόηση, ειλικρίνεια, εμπιστοσύνη και αλληλεγγύη ανάμεσά τους. Το αίσθημα ασφάλειας που νιώθουν γαληνεύει την ψυχή τους. Οι άνθρωποι γίνονται ανοιχτόκαρδοι. Η αγάπη γλυκαίνει τη ζωή τους, τους κάνει ανεκτικούς και επιεικείς προς τους άλλους. Μαθαίνουν να συμπονούν, να συγχωρούν και να λύνουν ειρηνικά τα προβλήματά τους. Αντίθετα, όπου δεν υπάρχει αγάπη, κυριαρχεί το μίσος και η έχθρα. Οι άνθρωποι γίνονται καχύποπτοι και βίαιοι. Κατατρύχονται από άγχη και φοβίες.
                                        Σπ.  Κούτρας, Πειστικός Λόγος , Η σημασία της Αγάπης
Β.  ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1.  Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο του παραπάνω κειμένου (60 - 80 λέξεις)
 2. Με τη μέθοδο της αιτιολόγησης να αναπτύξετε μια παράγραφο με θεματική πρόταση τη φράση του κειμένου :  «Δεν είναι εύκολο για τον καθένα να αγαπάει τον άλλο, όποιος κι αν είναι .»
 3. Να διαιρέσετε τη δεύτερη παράγραφο του κειμένου σε δύο μικρότερες και να γράψετε από ένα πλαγιότιτλο για καθεμία από τις νέες παραγράφους.
 4. α. Να εντοπίσετε δύο παραδείγματα μεταφορικής χρήσης της γλώσσας.
    β. Να γράψετε ένα μονολεκτικό συνώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις :
      κορυφαία
λείπει
μεταμορφώνει
      εγωιστής
      κυριαρχεί
γνωρίσματά
γαληνεύει
έχθρα
 Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ :
Σε άρθρο σας που θα δημοσιευθεί σε νεανικό περιοδικό , να εκθέσετε τις απόψεις σας για τη σημασία της αγάπης και τα χαρακτηριστικά της. (400 λέξεις)
 
 
ΚΡΙΤΗΡΙΟ  3
Κείμενο 1
"Όταν η αγάπη σε καλεί, ακολούθησέ την, μόλο που τα μονοπάτιά της είναι τραχιά και απότομα. Κι όταν τα φτερά της σ’ αγκαλιάσουν, παραδώσου μόλο που το σπαθί που είναι κρυμμένο ανάμεσα στις φτερούγες της μπορεί να σε πληγώσει. Κι όταν σου μιλήσει, πίστεψέ την, μόλο που η φωνή της μπορεί να διασκορπίσει τα όνειρά σου σαν τον βοριά που ερημώνει τον κήπο.
Η αγάπη δε δίνει τίποτα παρά μόνο τον εαυτό της, και δεν παίρνει τίποτα παρά μόνο τον εαυτό της. Η αγάπη δεν κατέχει κι ούτε μπορεί να κατέχεται, γιατί η αγάπη αρκείται στην αγάπη.
Η αγάπη δεν έχει καμιά άλλη επιτυχία εκτός από την εκπλήρωση της. Αλλά αν αγαπάς κι είναι ανάγκη να έχεις επιθυμίες, ας είναι αυτές οι επιθυμίες σου: Να λιώσεις και να γίνεις σαν το τρεχούμενο ρυάκι που λέει το τραγούδι του στην νύχτα. Να γνωρίσεις τον πόνο της πολύ μεγάλης τρυφερότητας. Να πληγωθείς από την ίδια την γνώση σου της αγάπης. Και να ματώσεις πρόθυμα και χαρούμενα. Να ξυπνάς την αυγή με καρδιά έτοιμη να πετάξει και να προσφέρει ευχαριστίες για μια ακόμη μέρα αγάπης. Να αναπαύεσαι το μεσημέρι και να στοχάζεσαι την έκσταση της αγάπης. Να γυρίζεις σπίτι το σούρουπο μ' ευγνωμοσύνη στην καρδιά. Και ύστερα να κοιμάσαι με μια προσευχή για την αγάπη που έχεις στην καρδιά σου και μ' έναν ύμνο δοξαστικό στα χείλη σου".
Χαλίλ Γκιμπράν, Ο κήπος του προφήτη (απόσπασμα)
 Κείμενο 2
 "Η αγάπη είναι ενεργητική δύναμη μέσα στον άνθρωπο. Είναι μια δύναμη που γκρεμίζει τους τοίχους που χωρίζουν τον άνθρωπο από τον συνάνθρωπο κα τον ενώνει με τους άλλους. Η αγάπη τού δίνει τη δύναμη να ξεπεράσει το συναίσθημα της απομόνωσης και του χωρισμού, κι ωστόσο του επιτρέπει να είναι εαυτός του, να διατηρεί την ατομικότητα του. Η αγάπη είναι δράση και όχι παθητικό συναίσθημα. Ο ενεργητικός χαρακτήρας της αγάπης μπορεί να καθοριστεί, αν πούμε ότι αγάπη πρωταρχικά σημαίνει δόσιμο και όχι απολαβή.
Δε χρειάζεται ίσως να τονίσουμε ιδιαίτερα το ότι η ικανότητα να αγαπάς σαν μια πράξη προσφοράς εξαρτιέται από την ανάπτυξη του χαρακτήρα ενός ατόμου. Προϋποθέτει να έχει φτάσει κανείς σ’ ένα προσανατολισμό, σε μια αντίληψη ζωής ξεκάθαρα δημιουργική. Σ’ αυτήν την αντίληψη το άτομο έχει ξεπεράσει την εξάρτηση, τη ναρκισσιστική παντοδυναμία, την επιθυμία να εκμεταλλεύεται άλλους ή να αποθησαυρίζει κι έχει αποκτήσει σταθερή πίστη στις δικές του ανθρώπινες δυνάμεις, και το θάρρος να στηρίζεται σ’ αυτές τις δυνάμεις για την πραγμάτωση των σκοπών του. Στο βαθμό, που αυτές οι ιδιότητες λείπουν, φοβάται να δώσει τον εαυτό του και επομένως να αγαπήσει.
Αλλά πέρα από το στοιχείο της προσφοράς, ο ενεργητικός χαρακτήρας της αγάπης γίνεται φανερός στο ότι πάντα περιέχει ορισμένα βασικά στοιχεία που είναι κοινά σ’ όλες τις μορφές της αγάπης. Αυτά τα στοιχεία είναι: φροντίδα, ευθύνη, σεβασμός, γνώση..."
Έριχ Φρομ, Η τέχνη της αγάπης (απόσπασμα)
Κείμενο 3
 Nέα πρόσωπα προστίθενται στα συσσίτια κάθε εβδομάδα
 Κάθε εβδομάδα προστίθενται διαρκώς νέα πρόσωπα στα 40 συσσίτια που προσφέρουν μητροπόλεις και δήμοι του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Σε 2.800 υπολογίζονται οι άποροι που σιτίζονται από συσσίτια της Μητρόπολης Νεαπόλεως-Σταυρουπόλεως, τα οποία λειτουργούν στους Δήμους της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Στον κεντρικό δήμο έχουν καταγραφεί έως τώρα 570 άποροι. Στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος υπολογίζονται σε 5.000. Ο αριθμός αυτός δείχνει αύξηση 150% σε σύγκριση με την περασμένη διετία, ενώ η τάση είναι αυξητική. Το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης υποστηρίζει ότι το ποσοστό των κατοίκων με μηδενικό εισόδημα φτάνει το 10%. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον φετινό προϋπολογισμό του Δήμου Θεσσαλονίκης τα κονδύλια της κοινωνικής πρόνοιας είναι τα μόνα που αυξήθηκαν. Σύμφωνα με την αντιδήμαρχο Κοινωνικής Πολιτικής Καλυψώ Γούλα, ο Δήμος Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε αναζήτηση πολυχώρου χωρητικότητας 50 ατόμων για τους αστέγους (θα τους προσφέρει ρούχα, φροντίδα υγιεινής, προσωρινή φιλοξενία). Σε συνεργασία με τη Φοιτητική Λέσχη του ΑΠΘ σχεδιάζει γεύμα για 300 απόρους την Κυριακή.
Πηγή: H Καθημερινή
Ημερομηνία Δημοσίευσης 10-02-12
 Θέματα
Α. (μον. 50)
 
 
     
1.                Ποια λειτουργία της γλώσσας αξιοποιείται στο κείμενο 1 και ποια στο κείμενο 3 ; Nα
αιτιολογήσετε την απάντησή σας με δύο παραδείγματα από το κάθε κείμενο. (μον. 20)
2.                Σύμφωνα με το δεύτερο κείμενο «Η αγάπη είναι ενεργητική δύναμη μέσα στον άνθρωπο». Με ποια επιχειρήματα τεκμηριώνει την άποψή του ο συγγραφέας ; (μον. 20).
3.                αντίληψη, ξεκάθαρα , να τονίσουμε ,να ξεπεράσει , άποροι : να γράψετε από μία λέξη συνώνυμη που να συμφωνούν με τα συμφραζόμενα των κειμένων. (μον. 10.)
 
 
 
 
Β. (μον. 50)
Το μαθητικό συμβούλιο του τμήματός σας, έχοντας υπόψη δημοσιεύματα των μέσων μαζικής ενημέρωσης όπως το κείμενο 3, αποφασίζει να αναλάβει πρωτοβουλία για το σχεδιασμό δράσεων με σκοπό την προσφορά βοήθειας στους άπορους της πόλης. Για αυτό, διοργανώνει εκδήλωση στην Αίθουσα Τελετών του Σχολείου στην οποία καλεί τους μαθητές των υπόλοιπων τάξεων, τους καθηγητές και εκπροσώπους του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων με σκοπό να κοινοποιήσει την απόφασή του και να τους ευαισθητοποιήσει για το ζήτημα. Στην εκδήλωση αυτή θα είστε ο κεντρικός ομιλητής. Να συντάξετε ένα λόγο σχετικό με το θέμα της εκδήλωσης στον οποίο να τονίζετε την ανάγκη αγάπης και αλληλεγγύης προς τους συνανθρώπους μας. (λέξεις 500).
 

 
 




 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου